fbpx
Turbinos-remontas-manoservisas

Turbinos remontas: kaip atpažinti gedimus ir prailginti tarnavimo laiką

Daugelis šiuolaikinių automobilių, ypač dyzelinių, turi turbokompresorius, kurie padidina variklio galią ir efektyvumą. Tačiau kaip ir bet kuris sudėtingas mechanizmas, turbina reikalauja tinkamos priežiūros ir laiku atliekamo aptarnavimo. Netinkamai eksploatuojama, turbina gali sugesti gerokai anksčiau nei pats variklis. Todėl supratimas apie turbinos veikimą, jos gedimų priežastis ir remonto galimybes gali padėti išvengti brangių problemų ateityje.

Turbokompresoriaus veikimas grindžiamas dujų srauto principu: išmetamosios dujos suka turbinos ratuką, kuris per veleną suka kompresoriaus ratą, suspaudžiantį įsiurbiamą orą. Taip padidinamas oro kiekis variklyje, leidžiantis efektyviau sudeginti kurą ir padidinti galią. Dėl itin aukštų darbo temperatūrų ir didelio apsukų skaičiaus, turbina priklauso nuo kokybiško tepimo ir aušinimo.

Vienas pagrindinių turbinos gedimų kaltininkų – alyvos trūkumas arba jos kokybės praradimas. Senas ar nefiltruotas tepalas gali turėti abrazyvinių dalelių, kurios gadina guolius ir veleną. Be to, jei alyvos padavimas į turbiną yra ribojamas užsikimšimų ar per mažos apimties, trūksta tinkamo tepimo. Kita problema – alyvos perkaitimas, kuris dažnai išprovokuojamas, kai variklis po intensyvios važiavimo atvėsimas užtrunka nepakankamai. Šiuo atveju alyva gali virsti kietomis nuosėdomis, kurios pažeidžia turbinos mechanizmą.

Gedimus sukelia ir išoriniai veiksniai: nešvarus arba pažeistas oro filtras leidžia smėliui ar dulkėms patekti į turbinos kompresoriaus dalį, kur jos gali nudroži sparnuotę. Jei į šią sistemą patenka bet koks svetimkūnis, tai gali baigtis rimtu mechaniniu pažeidimu. Be to, jeigu oro arba išmetimo sistema nesandari, turbina dirba padidintu krūviu, greičiau dėvisi.

Perkaitimas yra dar viena problema. Turbinos dirba su labai karštomis išmetimo dujomis, o aušinimo problemos gali sukelti metalo deformacijas ar net Įtrūkimus. Variklio „čipavimas“, padidinant jo galią be atitinkamų pertvarkymų, taip pat daro papildomą spaudimą turbinai.

Gedimo ženklai dažnai pasireiškia traukos sumažejimu. Automobilis neįgauna galios, ypač akseleruojant. Jei išmetimo vamzdžiu sklinda mėlyni arba juodi dūmai, tai gali reikšti, kad turbina leidžia alyvą arba per daug turtingas kuro mišinys. Dar vienas simptomas – keisti garsai: švilpimas, kaukimas ar metalo tarškėjimas. Tai rodo turbinos mechaninio balanso praradimą arba vidinius pažeidimus. Moderniuose automobiliuose apie problemas signalizuoja ir „Check Engine“ lemputė ar avarinio rėžimo įjungimas.

Sugedus turbinai, svarbu kuo greičiau imtis veiksmų. Visų pirma, reikia patikrinti alyvos lygį ir nutraukti automobilio eksploatavimą, jei ji sparčiai nyksta. Tuomet patartina, kad automobilių servisas atliktų diagnostiką. Nustačius gedimą, egzistuoja keli pasirinkimai: keisti visą turbokompresorių nauju ar restauruotu, arba remontuoti esamą. Nors naujas turbokompresorius yra patikimas, jo kaina gali būti išties didelė. Alternatyva – turbinos restauravimas, kur keičiamos vidinės dalys (CHRA kasetė), atliekamas balansavimas ir kiti koregavimai. Toks remontas kainuoja pigiau ir gali grąžinti turbinos funkcionalumą ilgam laikui.

Norint, kad turbokompresorius tarnautų kuo ilgiau, labai svarbi profilaktika. Reguliariai keiskite alyvą ir filtrus, naudokite tik kokybiškus tepalus. Po ilgos ar intensyvios važiavimo atkarpos negesinkite variklio iš karto – leiskite jam kelias minutes paduoti alyvą aušimui. Venkite staigaus akseleravimo dar neįšilus varikliui, o atlikus bet kokius variklio darbus, įsitikinkite, kad į įsiurbimo sistemą nepateko svetimkūnių.

Turbinos remontas gali būti nemaloni, bet neišvengiama patirtis. Tačiau į tai galima pažiūrėti kaip į investiciją – laiku suremontavus turbiną, galima ne tik atkurti automobilio galią, bet ir apsaugoti variklį nuo rimtesnių pažeidimų. Todėl jeigu pastebėjote pirmuosius gedimo signalus, nedelskite ir kreipkitės į specialistus. Taip užtikrinsite, kad jūsų automobilio turbina tarnaus dar ilgus metus.